Jouni Hynynen ja Mira Luoti yhdistivät voimansa uuteen musiikkiprojektiin. Pääsin tekemään musiikkivideon Maanalaisen armeijan Miekkataksi-biisiin, joka herätti heti ensimmäisen kuuntelun aikana vahvoja mielikuvia. Tyylilajiksi valikoitui kappaleen hengen mukaisesti rosoinen tarinallisuus, minkä lisäksi mukaan lisättiin ripaus huumoria. Lyhytelokuvaksi kasvaneessa videossa on mukana myös mainio Kari Hietalahti, joka teki pariterapeutin roolissa tapansa mukaan täydellistä työtä. Kuvissa vilahtavat lisäksi Jussi Lampi sekä iso kasa suomalaisia musiikkikonkareita. "Kosketti. Tuntui hyvin oikelta ja aidolta...erittäin aidolta...suorastaan poikkeuksellisen aidolta!"
- Mark Albert Bertenyi, Turku Rock Academy
4 Comments
Vuosia sitten teimme yhdessä Medialouhoksen, Event Horizonin, Frank Boylen ja Tommi Korpelan kanssa talkootöinä tämän filmin, jossa jääkiekkoerotuomarin käsimerkit muuntuivat sujuvasti grooveiksi tanssiliikkeiksi. Videon jäi lojumaan pöytälaatikkoon, kunnes julkaisimme sen vuoden 2019 jääkiekon MM-kisojen kunniaksi. Facebookissa ja YouTubessa video on kerännyt kymmeniätuhansia katsoja Suomessa ja muuallakin maailmassa. Hyväntuulinen tuotos on herättänyt katsojissa runsain mitoin hyviä fiiliksiä, minkä lisäksi Iltalehti teki aiheesta erittäin positiivisen jutun: ”Mitä ihmettä? Tommi Korpela esiintyy YouTuben hillittömässä erotuomaritanssissa" Sädekehä-videon jälkeen pääsin käsikirjoittamaan, ohjaamaan ja tuottamaan Kotiteollisuudelle myös toisen, aihepiiriltään ja tunnelmaltaan lähes päinvastaisen musiikkivideon. Vääräleuka-videossa Tommi Korpelan esittämä ilkeä pomo johtaa alaisiaan (Aaltonen, Hynynen, Hongisto ja Sinkkonen) rautaisella otteella. YouTubessa ja Facebookissa saatujen kommenttien perusteella videon huumori on uponnut katsojiin. Tässä muutamia otteita:
Olipa ihan v***n hauska 😃 Parasta! Helvetin hyvä! Hauska pätkä! Tuo on oikeesti hauska! Osu ja uppos! Aivan helvetin hauska filminpätkä. Kerrankin keksitte vielä jotain uuttakin. Liian hieno video. Hauska!!! Hurraa Brasiliasta! Erittäin hyvä! Hynynen Kari Tapiona, mikäpä ettei :) Haha! Tää oli hyvä! :D Erittäin onnistunut video. Kotiteollisuuden uusi albumi Valtatie 666 ilmestyi 21.9.2018. Sain kunnian valita levyltä haluamani kappaleen, josta tehtäisiin musiikkivideo. Valinta päätyi Sädekehä-biisiin. Jo ensimmäisellä kuuntelukerralla kappale alkoi herätellä vahvoja mielikuvia. Karkeasti ottaen voisi sanoa, että musiikkivideon käsikirjoitus syntyi noiden muutamien minuuttien aikana kokonaisuudessaan. Näyttelijöiksi mukaan ilmoittautuivat mm. Mari Perankoski, Jussi Lampi ja Kristo Salminen. Video kuvattiin dokumentaariseen tyyliin ilman lisävalaistusta. Rankka tarina herätti huomiota myös mediassa: aiheesta uutisoivat mm. Iltalehti ja Soundi.
Kymenlaakson Taksi tilasi Facebook-kampanjan. Tavoitteena oli taksiyhtiön tunnettuuden parantaminen hyväntuulisella ja mieleenpainuvalla tavalla. Ratkaisu oli kolmiosainen komediasarja, joka osoitti tehonsa jo ensimmäisen jakson myötä. Mitä kaikkea tapahtuu taksin takapenkillä? Kymenlaakson taksin komediasarja paljastaa sen inhorealistisella, mutta erittäin viihdyttävällä tavalla. Pääroolissa eivät kuitenkaan ole hankalat asiakkaat, vaan ammattikuljettaja, joka säilyttää rauhallisuutensa, ystävällisyytensä ja kohteliaisuutensa tilanteessa kuin tilanteessa. Rohkea ja hieman riskaabeli lähestymistapa kannatti. Sarjan ensimmäinen jakso on kerännyt Facebookissa neljän vuorokauden aikana 60 000 katsojaa, 300 jakoa, yli tuhat tykkäystä ja 200 kommenttia. Omaleimainen sisältömarkkinointi saa asiakkaan aidosti viihtymään brändin parissa. Tällöin seuraukset ovat yleensä hyviä. Tilaaja & kumppani: Nitroid
Toisinaan menestystarina ei vaadi syntyäkseen suurta panostusta tai pitkäaikaista suunnittelua. Jääkiekkojoukkue SaiPan suurin markkinointiteko syntyi parissa päivässä ja lähes nollabudjetilla. Kiekkokauden alkajaisiksi kertaan tarinan vuodelta 2012. Keväällä 2012 SaiPa oli vajonnut sarjataulukon hännille. Pudotuspelit olivat jo tavoittamattomissa ja kotipeleissä katsomot ammottivat tyhjyyttään. SaiPan yhteyspäällikkö Mikko Pehkonen tilasi tuolloin TV-mainoksen, jonka tarkoituksena olisi aktivoida kannattajia pysymään joukkueen tukena myös vaikeina hetkinä. Rahaa ei ollut sen paremmin kuin aikaakaan, joten päätimme, että mainos toteutettaisiin olemassa olevien valokuvien pohjalta. Pari päivää myöhemmin spotti oli jo toimitettu televisioon. Mainoksen tunnelma oli nöyrä ja rauhallinen. Veljeyttä ja yhteishenkeä ilmentävät kuvat lipuivat hiljalleen ruudulla. Rock-uhon sijaan taustalla soi melankolinen pianomusiikki. Lopputeksti oli kaikessa yksinkertaisuudessaan: Meidän pojat. Jo seuraavassa kotipelissä katsomot olivat täynnä. Merkityksettömissä otteluissa vallitsi yhtäkkinen hurmos. Yleisö huusi: "Kenen pojat? Meidän pojat!" Paikallislehti kirjoitti: "Aikaisempien vuosien sarjatulosten valossa emme todellakaan ole puhuneet Meidän Pojista — ne olivat lähinnä SaiPan poikia. Nyt keltamustan nimeen huutaa koko kaupunki kuorossa." Kiireessä, mutta suurella sydämellä tehty mainos on sittemmin alkanut elää omaa elämäänsä. Meidän pojat on nykyään kautta Suomen tunnettu synonyymi SaiPalle.
Savonlinjan Linjalla-sarja toteutettiin yhteistyössä mainostoimisto Nitroidin kanssa. Pääroolissa loistaa mahtava Jaakko Saariluoma. Savonlinjan kampanjan katsojapalaute nostaa hymyn huulille.Kuudentoista mainosalalla toimitun vuoden aikana olen harvoin päässyt lukemaan näin yksimielistä, innostunutta ja ystävällistä asiakaspalautetta. Erityisen harvinaista on se, että kohdeyleisö suorastaan vaatii lisää mainoksia nähtäväkseen, tai että he ovat avoimesti surullisia kampanjan päättymisestä. Katsojat ovat kommentoineet näkemäänsä mm. seuraavasti:
Tosi hyvä ja rohkea video! Vaadin lisää hyvää palvelua ja tämmöisiä videoita! On niin hauska mainos, että nyt oikein tuli hyvä mieli. Kyllä kuskilla huumoria saa olla. Siis mä en oikeesti saa henkee, ihan upee tää Aaaapuuuvaaaa...siis nii parasta nää jutut Tää oli hyvä 😄 😊 Ihan paras bussifirma!!! Tää on niin hyvä . 😂 😂 😂 😂 😂 Tää on mahtava 😂 😂 😂 😂 Piti kattoa ihan loppuun saakka. 😂 😂 Varmasti uppoava mainosvideo 😉 🇫🇮 5/5 😂 👍 Osu ja uppos 😂 Ei tarvii mitään telkkarin viihdesarjoja lähteä tutkailemaan. 😁 tässä viihdykettä teillekin. Nauroin ääneen - ja monta kertaa 😂 😂 😂 Paljoa parempaa ja hyvätuulista markkinointia saa etsiä! Hienoa itse ironiaa joukossa hymyhuulessa! Myös aikaisemmat mainokset joissa oli Vatanen olivat loistavia! Hienoa ja rohkeaa, jatkakaa Savonlinja samaan malliin 👍 Voiskohan sitä kouluttautua vielä bussikuskiksi...... 😃 😃 😂 aina vaan paranee mainokset 🤣 😃 😄 😅 😆 Todella hauska mainos 😂 😂 👍 Aivan loisto mainos!!! 😂 😂 😂 😂 kyllä nyt lähtee heti lippu varaukseen !!! Nää teidän mainokset on niin hauskoja... 😀 😀 😀 😀 Ihan loistava mainos!!! 😂 Sain kyllä mahtavat aamunaurut! Piristi kyllä lauantaipäivää, kiitos! Aamuilot, jotta hampaatkin saavat ulkoilla. Ihana mainos 😂 ja on oikeesti myös ihana bussiyhtiö 😀 Jälleen ihan upea mainos, itse en nauramatta kyllä pystyisi tuollaista mainosta tekemään hillitön hihitys sitä katsoessa ja tosi on, upea tuo teippaus noissa Savonlinja autoissa "raikas tuulahdus" jäänen taas odottamaan seuraavaa mainosta 🤣 😂 Nää on kyllä niin ihania. Pelastaa huononkin päivän. Mainos on hyvä 😂 työn hakijoita riittää 👍🏻 👍🏻 Niiiiiiiiin kolahti 😂 😂 😂 😂 Huikean hauskoja mainoksia:))) Savonlinja on kyllä mahtava Ihan vaan näidenkin mainosten takia matkustaisin mielelläni Savonlinjojen autoilla 😃 Mahtavat mainospätkät, ei kai näitä kukaan muu voisi näin hyvin toteuttaakaan kuin Savonlinjat :) Näistähän saa jo laadukkaan sketsiohjelman telkkariinkin :) Mainio !! 😂 😂 😂 Video on niin "järkkyhyvä", että on pakko jakaa, vaikka se onkin mainos! Jaakko Saariluoma on niiiiin ihana. Tytön poikakin tykkää niin paljon, että nimes heidän koiransa Jaskaksi, vaikka on narttu. 😂 😂 😂 😂 😂 auttakaa mä en saa tätä naurua loppumaan 🤣 🤣 🤣 🤣 Täytyy kyllä nostaa isoa peukkua tälle videosarjalle, aina saa nauraa vedet silmissä :D Aivan loistava ja hauska video jälleen kerran. Minäkin nauroin vedet silmissä tälle videolle. 😂 😂 😂 🤣 👍 👍 Nauruvaroitus 😂 Toivottavasti näitä tulee paljon lisää. :) Hieno homma savonlinja yhtiöt, aivan mahtavaa viihdettä, kyllä menee porukoihin, näitä lisää. 😎 😂 Vittu että alan kyllä ajaa bussia 😂 😂 😂 😂 oon just tollane kuski 🙈 Nämä ei koskaan tuota pettymystä 😂 😂 Nää on ihan oikeesti parhaita. Kerrankin hyvää mainontaa 😂 😂 Voi helkkari nää on niin mahtavia 😂 😂 😂 Tällaista vaan lisää. Ihan hervottoman hauskoja nämä. Kiitos. Hittolainen! Ei tälle voi olla nauramatta! Seuraavan kerran ku nään että joku ei oo nii hyvällä tuulella saa luvan kattoo tän videon et saa kunnon naurut! 😖 😆 Hyvää työtä Savonlinja! Ihan mahtavia jaksoja molemmat kaudet.. 😂 😂 😂 Oi taivas!! Nää vaan paranee 😂 😂 😂 Ansaitsee palkinnon "Vuoden mainos". Tutut tyypitkään eivät häiritse, suoriutuvat rooleistaan todella uskottavasti. Mainoksissakaan ei ole huumoria liikaa, tässä on -sopivasti. Loistavasti käsikirjoitettu ja muutenkin toteutettu laadukkaasti! :D Nyt on markkinointi osunut yleisöön.. 👍 Loistava mainos! Hyvää työtä! Ai että nää on hyviä 😂 Nää on niin helmiä 😊 😎 😂 💪 Nämä savonlinjan "mainokset"/videot on ihan ykkösii....jos noit pystyy totisella naamalla kattoo...ni on kyl pikku sielu 😂 😂 😂 😂 Loistava ja hauska mainos. Minä tykkään näistä Savonlinjan mainoksista. Taas sai nauraa. 😂 😂 😂 😂 👍 👍 Parasta viihdettä somessa pitkään aikaan. Markku ja Savonlinja rules :) Toivottavasti tästä on vielä monta osaa esittämättä!! Parhautta! 😂 Kiitos! 😂 Kyllä nyt menee pisteet näiden mainosten suunnitelijoille ja Savonlinjalle. EI ole enää perinteistä ja tympeää mainosta, vaan erottuu selkeästi joukosta ! Loistavaa !! Nää on nii hyviä 😂 Meinaa nämä lyödä kiilaa osastolle "mieleenpainuvimmat mainokset" 😂 Ykköspaikkaa on pitänyt jostain 90-taitteesta HK: n sinisen mainos 😃 Mulla on tallentava digiboxi koska mainokset on telkun puolella ihan uskomatonta jaskaa. Että terveisiä sinne Mikko Lempilammelle ja vitapro mainoksen tekijöille, ottakaa mallia tästä 😂 varmaan ainut mainos mitä oottaa ja täytyy ihan loppuun asti kattoo. Ehkä jopa kahteen kertaan!! 😂 Iso peukku!! Aivan mahtavia nämä :D käsikirjotus ja näyttely jo sitä luokkaa että alkaa vaikuttaa että olis ainesta elokuvaksi 👌 Jussi Vatanen aurasi tien, jota Jaakko Saariluoma kaahasi kahtasataaSavonlinjan Linjalla-sarja on erinomainen esimerkki modernista sisältömarkkinoinnista. Sarjan pääasiallinen tarkoitus on viihdyttää, ei valistaa. Sisältömarkkinointi ei herätä torjuntareaktiota, vaan halun katsoa, tykätä, kommentoida ja jakaa. Samalla mainostaja herättää kohderyhmässä positiivisia mielikuvia, jotka johtavat sitoutuneempiin asiakkaisiin ja myynnin kasvuun. Welling Creationsin toteuttama ja Jussi Vatasen tähdittämä Linjalla-sarjan ensimmäinen tuotantokausi oli yksi vuoden 2016 menestyksekkäimmistä suomalaisista viraalikampanjoista. Hyvää tarkoittavan, mutta yliyrittämiseen taipuvaisen linja-autonkuljettajan seikkailuja on Facebookissa ja YouTubessa seurannut yli 1,5 miljoonaa katsojaa. Vuonna 2017 toteutimme Linjalla-sarjan toisen tuotantokauden Jaakko Saariluoman kanssa. Tätä kirjoitettaessa sarjasta on ilmestynyt neljä jaksoa, joita on yksin Facebookissa katsottu neljässä viikossa yhteensä yli 1,1 miljoonaa kertaa. Tykkäyksiä on kertynyt yli 15000, jakoja noin 3500 ja ylistäviä kommenttejakin tuhatkunta. Kaikki merkit viittaavat siihen, että toinen tuotantokausi tulee jopa ylittämään ensimmäisen vuoden huikean menestyksen! Tuotantokausien kaikki jaksot löydät FILMIT-linkin takaa.
Tilaaja & kumppani: Nitroid
Flevox-radiomainos tuotti tulosta
Olet saattanut kuulla Tommi Korpelan laulavan suurella tunteella radiossa: "Punkit koirasta häätää Flevox, punkit kissasta häätää Flevox. Edullisesti apteekista Flevox, oooo, osta Flevox!"
Kun eläinlääkintäalan yritys Vetcare Oy tilasi Welling Creationsilta radiomainoksen, toiveena oli tarttuvuus sekä tuotteen nimen ja käyttötarkoituksen iskostaminen kissan- ja koiranomistajien mieliin. Ratkaisu oli Macarena-tyylinen jingle eli mainoslaulu, joka tulosten ja palautteen valossa teki tehtävänsä erinomaisesti. Tilaaja: Vetcare Oy |
Peter WellingBloggaaja on käsikirjoittaja, ohjaaja sekä mainosmusiikin säveltäjä. ARKISTO
January 2020
|