Toisinaan menestystarina ei vaadi syntyäkseen suurta panostusta tai pitkäaikaista suunnittelua. Jääkiekkojoukkue SaiPan suurin markkinointiteko syntyi parissa päivässä ja lähes nollabudjetilla. Kiekkokauden alkajaisiksi kertaan tarinan vuodelta 2012. Keväällä 2012 SaiPa oli vajonnut sarjataulukon hännille. Pudotuspelit olivat jo tavoittamattomissa ja kotipeleissä katsomot ammottivat tyhjyyttään. SaiPan yhteyspäällikkö Mikko Pehkonen tilasi tuolloin TV-mainoksen, jonka tarkoituksena olisi aktivoida kannattajia pysymään joukkueen tukena myös vaikeina hetkinä. Rahaa ei ollut sen paremmin kuin aikaakaan, joten päätimme, että mainos toteutettaisiin olemassa olevien valokuvien pohjalta. Pari päivää myöhemmin spotti oli jo toimitettu televisioon. Mainoksen tunnelma oli nöyrä ja rauhallinen. Veljeyttä ja yhteishenkeä ilmentävät kuvat lipuivat hiljalleen ruudulla. Rock-uhon sijaan taustalla soi melankolinen pianomusiikki. Lopputeksti oli kaikessa yksinkertaisuudessaan: Meidän pojat. Jo seuraavassa kotipelissä katsomot olivat täynnä. Merkityksettömissä otteluissa vallitsi yhtäkkinen hurmos. Yleisö huusi: "Kenen pojat? Meidän pojat!" Paikallislehti kirjoitti: "Aikaisempien vuosien sarjatulosten valossa emme todellakaan ole puhuneet Meidän Pojista — ne olivat lähinnä SaiPan poikia. Nyt keltamustan nimeen huutaa koko kaupunki kuorossa." Kiireessä, mutta suurella sydämellä tehty mainos on sittemmin alkanut elää omaa elämäänsä. Meidän pojat on nykyään kautta Suomen tunnettu synonyymi SaiPalle.
6 Comments
10/6/2022 17:21:33
Ask movement majority agent stand. Several ability once fear seat.
Reply
10/19/2022 08:31:46
White professor off lay catch. Identify according Republican theory shake senior.
Reply
10/20/2022 20:54:25
Position dinner station data store white within. Present suddenly card discussion knowledge main under brother.
Reply
Leave a Reply. |
Peter WellingBloggaaja on käsikirjoittaja, ohjaaja sekä mainosmusiikin säveltäjä. ARKISTO
January 2020
|